Begeleiding van een nieuwe overname van de Happy Horizon Groep (terugblik)

“Match Plan is een organisatie die flexibel is, no nonsens en Match Plan kan door daadkrachtig optreden in een korte tijd, vooruitgang realiseren in een complex overnametraject. Dit is direct ook de meerwaarde die Match Plan in fusie– en overnametrajecten biedt. ” – Walter van de Wege (oprichter en CEO Happy Horizon Groep)

Introductie

De bureaugroep Happy Horizon is ontstaan vanuit het marketingbureau Happy Cactus. Vanaf 2012 is de Happy Horizon Groep aanzienlijk gegroeid, zowel organisch als middels verschillende overnames. Vanaf toen is Happy gegroeid van een bureau met 35 medewerkers naar een groep met ruim 160 medewerkers. Samen staan deze professionals ruim 600 klanten bij op het gebied van creativiteit, data, techniek en het beheren
van alle (online) kanalen. Met één gezamenlijk doel: meetbaar resultaat. Het credo hierbij is, mooie resultaten en een fijne samenwerking zorgt voor happy klanten. En dat blijkt te kloppen, want de groep groeit flink. Met klanten zoals Albert Heijn, de Nierstichting, Fontys, MSD, Grando, Woonexpress, Peijnenburg en Fatboy.

“Onze integrale aanpak biedt overzicht en gemak in een complex marketingspeelveld. En wij kunnen vaak zorgen voor snel resultaat. Maar ook, en dat is minstens zo relevant, een leercurve. Dankzij monitoring en data-analyse kunnen wij marketingactiviteiten testen en continu optimaliseren.  En zo resultaat blijven verbeteren. Marketing is een samenspel van creativiteit, data en techniek geworden. En dat spel is iets waar onze mensen goed in zijn”, aldus oprichter en CEO Walter van de Wege.

De Happy Horizon Groep heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Bij welke trajecten heeft Match Plan jullie onder andere begeleid?
Match Plan heeft ons begeleid bij de overname van Yellow-Online (2015), Juice (2016), en bij de recente acquisitie van Invest Online (2018).  Naast deze diverse overnames heeft de Happy Horizon Groep per 1 juli 2016 een uitgebreide herstructurering doorgevoerd. Destijds heeft Match Plan de zes afzonderlijke entiteiten, die destijds de basis vormden voor van de Happy Horizon Groep, gewaardeerd. Bij de herstructurering zijn de afzonderlijke aandelenbelangen ingebracht in de groep en naar rato van de waarde geconverteerd naar een aandelenbelang in de Happy Horizon Groep (2016).

Op welke wijze zijn jullie voor de eerste keer in aanraking gekomen met Match Plan?
Wij zijn via onze accountant De Groof in aanraking gekomen met Match Plan. De Groof heeft een samenwerkingsverband met Match Plan. Zij hadden positieve ervaringen met Match Plan in diverse fusie- en overnametrajecten en dat was voor ons aanleiding om het gesprek aan te gaan.

Het meest recente adviestraject betreft de overname van Invest Online door de Happy Horizon Groep. Wat waren de beweegredenen om deze onderneming over te nemen?
De activiteiten van de onderneming sluiten goed aan bij de activiteiten die de Happy Horizon Groep inmiddels in haar pakket heeft. We kunnen meteen 40 specialisten toevoegen aan ons bedrijf in een markt waar het vinden van goede online specialisten lastig is. Apeldoorn is een regio waar Happy Horizon tot voor kort nauwelijks bekend was. Ook in de huidige online wereld merken wij dat klanten het toch prettig vinden om met lokale partners te werken. 

Hoe lang heeft het adviestraject geduurd en wanneer is de overdracht tot stand gekomen?
Van begin tot eind heeft het traject ca. een half jaar geduurd. De eerste contacten dateren van mei 2018. Nadien is de term sheet getekend in juli en heeft er een boekonderzoek (due diligence) plaatsgevonden. De uiteindelijke overdracht van aandelen heeft eind oktober plaatsgevonden.

Wat voor bijzonderheden en complexe zaken speelden er tijdens traject en hoe zijn deze opgepakt?
Het meest complexe onderdeel van het traject was het boekonderzoek. Dit hebben we in samenwerking met Match Plan en De Groof uitgevoerd. Belangrijk onderdeel hierbij was het volledig inzichtelijk krijgen van de operationele geldstromen van Invest Online. Door dit goed in beeld te brengen tijdens het boekonderzoek, konden we na overname zaken beter integreren binnen de Happy Groep.

Neem contact met ons op


Volg ons LinkedIn

Blijf op de hoogte van de laatste deals en ontwikkelingen rondom Match Plan

Deel met uw netwerk

Een reactie

Geef een reactie