Geslaagde bedrijfsovername met hulp van Rabobank

Een geslaagde bedrijfsovername begint met een goede voorbereiding. Dat ondervond ook Martin Roos, directeur van Lobeco. Hij schakelde op tijd de juiste adviseurs in bij de overname van Lobeco in Den Haag. Tijdens het adviestraject kwam ook een overname in België voorbij.

lobeco-430x320Lobeco, gevestigd in Den Haag en Wevelgem, is een technische groothandel. Het 38 jaar oude bedrijf levert brandmelders, kaartlezers, camera’s en inbraakwerende materialen aan installateurs en ict’ers. Zij installeren de materialen vervolgens bij de eindgebruikers zoals grote kantoorgebouwen en hotels. Tevens verzorgt Lobeco opleidingen voor installateurs en maakt hen alert op marktkansen. Tot slot heeft het bedrijf een eigen (24 uurs) afdeling Support en ondersteunt klanten met projectbegeleiding, certificeringen en marketinghulp.

Formalisering financieringsvraagstuk

‘Lobeco is altijd een familiebedrijf geweest’, vertelt directeur-eigenaar Martin Roos. ‘Toen ik er directeur werd, was de afspraak al gemaakt dat ik het bedrijf zou overnemen. De voormalig eigenaar had namelijk geen opvolgers. De overnamedeal wilden we professioneel aanpakken en daarom schakelden we in oktober 2009 Hans van de Pas van Match Plan in. Hij formaliseerde de zaak, schreef een financieringsmemorandum en bood dat aan bij drie banken.’ De Rabobank Den Haag en omgeving was een van deze drie en daar viel de keuze van Martin uiteindelijk op. ‘Om te beginnen, had deze bank een inhoudelijk sterke en passende aanbieding’, beargumenteert Martin zijn keuze. ‘Maar het belangrijkste was, dat ik me er welkom voelde. Dat gevoel van gastvrijheid ontbrak bij de andere aanbieders. Die schoven mijn vraag als het ware op een luikje naar binnen, verwerkten intern de materie en schoven het finale antwoord via datzelfde luikje weer naar mij toe. Bij de Rabobank Den Haag was dat hele proces veel transparanter en hebben we tijdens de casus veelvuldig onderling contact gehad.’

Dealteam bij bedrijfsovername

De Rabobank stelt voor complexe vragen als deze een speciaal geselecteerd dealteam samen. Het voordeel daarvan vond Martin, dat meerdere mensen binnen de bank alle ins en outs van zijn casus kennen. ‘Bij de advisering over bedrijfsovernames zetten wij altijd een dealteam op van collega’s uit verschillende disciplines’, legt Harmen Bosma, manager Grootbedrijf bij Rabobank Den Haag uit. ‘Het team voor Lobeco bestond uit een accountmanager, een adviseur financiële logistiek, een analist, een specialist internationaal zakendoen en onze dochteronderneming in financieringsoplossingen De Lage Landen.

Wij vinden het heel belangrijk dat er een klik is tussen de klant en de accountmanager en investeren daar ook tijd in. Zo laten we de klant kennismaken met meerdere adviseurs en laten hem of haar de keuze. Wij willen heel duidelijk de klant ontzorgen, oftewel hem alle financieringsvraagstukken uit handen nemen. Zodat hij het plan, uiteraard na wederzijdse uitwisseling, alleen nog maar hoeft te ondertekenen.’

Overname Belgische onderneming Ben Poelman, accountmanager Grootbedrijf bij Rabobank Den Haag, werd uiteindelijk accountmanager in het dealteam voor Lobeco. ‘Vorig jaar mei hadden we de overdrachtsdeal voor Lobeco rond, toen dit bedrijf ineens de aandelen van de Belgische onderneming GCO BV BA kon overnemen. GCO BV BA was als distributeur van GE Security in België gelijk aan Lobeco in Nederland. Er was sprake van een dreigend faillissement, veroorzaakt door mismanagement.

Vanwege dat dreigende faillissement én het feit dat er meer kapers op de kust waren, was haast geboden. GE Security prefereerde overigens dat Lobeco GCO zou overnemen.’ Volgens Harmen Bosma weten ervaren bankiers alle technische details rond overnames goed in banen te leiden, echter de emotie wordt doorgaans zwaar onderschat. En juist emotie is een bepalende factor bij het al dan niet rondkomen van de deal. ‘Wat deze casus ook bijzonder maakte, was het internationale gedeelte’, vertelt Harmen. ‘Uiteindelijk hebben we een financiering verstrekt voor de overname van aandelen en werkkapitaal van GCO BV BA (het huidige Lobeco België BV BA) op basis van Belgische zekerheden met gedeeltelijk door de Nederlandse staat gedekte borgstellingskredieten.

Deze financiering werd mede mogelijk gemaakt dankzij het snelle schakelen van de hier lokale International Finance Manager en onze collega’s van Rabobank International Desk te Antwerpen.

Vervolgens hebben wij zelf de legal check gedaan op alle contracten en overige juridische stukken. De Rabobank is uniek in dergelijke lokale, bovenlokale en internationale samenwerking.’

Beste Internationale Deal

Het bewuste dealteam heeft met deze internationale overname een prijs gewonnen: de Beste Internationale Deal, een interne prijs binnen de Rabobankgroep. ‘Daar zijn we zeer trots op’, reageert Harmen. ‘Internationaal zakendoen heeft bij de Rabobank veel aandacht. Als onze Nederlandse klanten hun onderneming naar het buitenland uitbreiden, dan willen wij graag ook in dat andere land de bank van die klant blijven.

Onze deal heeft de prijs gewonnen, omdat het een bedrijfsovername in Nederland en België betrof én omdat we met een Nederlands borgstellingskrediet de Belgische kasstromen en zekerheden hadden gefinancierd.’ Het gaat Lobeco sinds de overname voor de wind. ‘We hebben 2010 goed afgesloten en ook 2011 zijn we goed begonnen’, bevestigt Martin Roos. ‘Alles klopt. De Rabobank Den Haag bleek een uitstekende partij. Hun advisering en betrokkenheid stopt niet nadat de deal gesloten is. Er is nog altijd veelvuldig contact en daar voel ik me bijzonder prettig bij.’

Wilt u ook overname doen met de beste begeleiding die er is? Neem nu contact op of lees meer.

Deel met uw netwerk

Geef een reactie