Waardebepaling website, applicatie of webproject

Heb je een succesvolle webshop of online onderneming dan kan het interessant zijn om te weten wat deze daadwerkelijk waard is. Op internet bestaan talloze websites die de waarde van uw website bepalen aan de hand van de hoeveelheid backlinks of clicks. Daarnaast worden de grootte, leeftijd, inhoud en het aantal bezoekers aangeduid als de waardebepalende factoren van websites en webshops. Deze factoren zijn belangrijk, maar waar het daadwerkelijk om gaat is de toekomstige verdiencapaciteiten van uw onderneming in combinatie met ondernemingsrisico’s en de vermogenspositie.
waardebeapling-website (1)

Er zijn een aantal waarderingsmethoden die toegepast kunnen worden bij de bepaling van de waarde van uw onderneming. Voor snelgroeiende ondernemingen zoals webshops is de toekomstige kasstroom de meest objectieve maatstaf om de waarde van de onderneming te bepalen, omdat op die manier het toekomstig potentieel wordt opgenomen in de waardebepaling. De waarderingsmethode die dit principe het meest waarborgt is de Discounted Cash Flow methode (DCF).

Vanwege de onzekerheid over de toekomstige prestaties bij webshops en online ondernemingen worden meerdere scenario’s doorgerekend op basis van verschillende bezoekersaantallen, conversieratio’s en andere bepalende factoren. Dit leidt uiteindelijk tot een evenwichtige waarde van de onderneming.

Waarde en prijs

De volgens de DCF methode verkregen waarde vormt het uitgangspunt bij de onderhandelingen over de prijs. De waarde en prijs van een onderneming kunnen verschillen. Dit is afhankelijk van diverse factoren zoals tijdstip, context, verwachte geldstromen, synergiën en het type koper. Ondanks de verhalen die de ronde doen over de verkoop van online ondernemingen tegen astronomische bedragen, zijn de reeds behaalde resultaten en het track record van de onderneming wel degelijk van belang voor de waarde en prijs van de onderneming.

Onze expertise

Match Plan heeft verscheidene webshops en online ondernemingen gewaardeerd. Hierbij is een gedegen kennis van zowel de onderneming als markt van belang om de juiste inschattingen te maken. Naast een goede organisatiestructuur, management, adequaat financieel beheer, personeelsbeleid, distributie en marketing zijn er een aantal specifieke factoren die mede bepalend zijn voor het succes van een online onderneming:

  • Bezoekersaantallen
    Voor online ondernemingen zijn bezoekersaantallen van belang. Niet alleen het aantal bezoekers is van belang, maar ook de conversieratio daarvan. Bij een bedrijfswaardering wordt gekeken naar de ontwikkeling van het aantal bezoekers per regio/land en de conversie van bezoekers naar klanten.
  • De schaalbaarheid van bedrijfsactiviteiten
    Een online onderneming met een uniek idee/concept kan relatief eenvoudig een grotere afzetmarkt bereiken met hun product of dienst. Dit komt voort doordat deze bedrijven minder gebonden zijn aan fysieke aspecten zoals gebouwen, klanten en voorraad. Tevens leent de technologie achter bijvoorbeeld webshops zich er uitstekend voor om dit op een breder niveau toe te passen.
  • Branding
    Om de continuïteit van een online onderneming te waarborgen moet de website vindbaar zijn. Allereest is de domeinnaam van belang om effectief in te spelen op de doelgroep. Via verschillende wegen kunnen bezoekers worden aangetrokken, hierbij kan gedacht worden aan: SEO, SEA, on- en offline advertenties, e-mailmarketing en social media.
  • Technische aspecten
    Bij een onderneming die opereert via een website zijn de technische aspecten van de website van belang. Zo moet de website stabiel beschikbaar zijn en snel laden. De beveiliging van de website moet kunnen waarborgen dat financiële en persoonlijke gegevens veilig bewaard worden. De commerciële interactie met klanten moet adequaat worden gekoppeld aan backoffice processen.

Bent u overtuigd van onze expertise en wilt u graag alvast een vrijblijvend advies ontvangen omtrent een waardebepaling van uw webwinkel, website of online project? Bel dan direct 070-3244 103 of kijk voor meer informatie of neem contact op met één van onze adviseurs.

Deel met uw netwerk

Geef een reactie