Menu Sluiten
Sluiten

Bedrijf overnemen en benieuwd naar de voor en nadelen?

26 juli 2020

Lees verder
Terug naar nieuwsberichten

Een bedrijfsovername kent voor- en nadelen. Wilt u een bedrijf overnemen? Dan adviseren wij u om hier goed u over na te denken en een specialist in te schakelen. Zeker wanneer u momenteel al een onderneming leidt, kan het zijn dat u geïnteresseerd bent in een overname omdat u uw producten en/of dienstenpakket wilt uitbreiden of kennis en knowhow wilt kopen. Maar ook het versterken van uw marktpositie of het realiseren van schaalvoordelen zijn redenen van een bedrijfsovername. Niets anders dan pluspunten, maar zoals bij alles kent een bedrijfsovername ook nadelen.

waardebepaling bedrijf

Bedrijfsovernemen

Bedrijf overnemen via management buy-in & buy-out

Wanneer u zelfstandig ondernemer wordt door een bestaande onderneming over te nemen, dan spreken we van een management buy-in (MBI). Bent u werknemer en krijgt u de kans om de onderneming waar u werkzaam bent over te nemen, dan spreken we van een management buy-out (MBO). Het is van belang om bij elke vorm van bedrijfsovername de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.

Om u een beetje op weg te helpen, hebben wij hieronder alvast enkele voor- en nadelen van een bedrijfsovername op rij gezet.

Bedrijf overnemen

Voordelen bij bedrijfsovername

  • U koopt een bestaande onderneming met een klantenkring en reputatie;
  • Dankzij de financiële historie is het regelen van een financiering gemakkelijker;
  • Het bedrijf kan beschikken over gekwalificeerd personeel en de nodige knowhow;
  • Tijdwinst. Er hoeft niet een hele onderneming opgebouwd te worden;
  • Soms wordt (aankomende) concurrentie uit de markt gekocht; 
  • De locatie en sommige vergunningen zijn vaak aan de rechtspersoon gekoppeld;
  • Uitbreiden in de markt en het behalen van schaalvoordelen om concurrenten voor te blijven, kunnen snel gerealiseerd worden.
Overnameadviseur
Fusie- en overnameadviseur

Bedrijfsovernemen

Nadelen en of valkuilen bij een bedrijfsovername

  • Ongewild kunnen zaken geërfd worden, zoals sociale omgang, cultuur en werkwijzen;
  • U moet investeringen doen en een financiering regelen;
  • Er kunnen rechtszaken lopen;
  • De boekhouding kan een rommeltje zijn;
  • Lopende contracten zijn niet leverbaar of te goedkoop verkocht;
  • Fiscale zaken zijn niet goed geregeld;
  • Er is sprake van tegenwerking van overheid, gemeente of er zijn aflopende vergunningen.
Hans van de Pas - Match Plan

Vrijblijvend een adviesgesprek inplannen?

Neem contact op met drs. Hans van de Pas RV Over drs. Hans van de Pas RV