Menu Sluiten
Sluiten
Bedrijf verkopen
Lees verder
Terug naar diensten

Bedrijfsverkoop

Uw bedrijf verkopen? Alles wat u moet weten

Het verkopen van een bedrijf is iets wat u vaak maar één keer in uw leven doet. Ieder verkooptraject is anders en er zijn veel verschillende keuzes die kunnen worden gemaakt. De juiste keuzes hangen vooral af van uw persoonlijke voorkeuren, het type bedrijf wat u wilt verkopen en het type koper die u zoekt. Wij geven een toelichting op de verschillende mogelijkheden en stappen tijdens een bedrijfsverkooptraject.

</div class>

Creating value together

Waarom een bedrijf verkopen?

Wanneer u er als ondernemer voor kiest om uw bedrijf te verkopen kan dat hele uiteenliggende redenen hebben. Zo kan het zijn dat uw bedrijf u te veel energie kost maar het kan ook zijn dat u juist wilt gaan groeien en daar een partner bij zoekt. Onderstaand drie veelvoorkomende voorbeelden van persoonlijke en zakelijke aanleidingen.

  • Voorbeelden van veel voorkomende persoonlijke aanleidingen
    U bent op zoek naar een nieuwe uitdaging of u heeft al een nieuwe uitdaging gevonden
    Uw bedrijf kost u te veel energie en u wilt graag minder werken of stoppen
    U gaat met pensioen
  • Voorbeelden van veel voorkomende zakelijke aanleidingen
    U wilt groeien of uw dienstverlening uitbreiden en zoekt daarvoor een geschikte samenwerkingspartner
    Er dient zich een interessante koper aan
    U wilt graag uw vermogen wat u heeft opgebouwd veilig stellen

Het vinden van een geschikte koper

Verschillende type verkooptrajecten

Wanneer u een bedrijf gaat verkopen dan heeft u over het algemeen de keuze tussen drie verschillende type verkooptrajecten.

  • 1. Bedrijfsverkoop aan het personeel
    Bij het verkopen van een bedrijf kan ervoor worden gekozen om de onderneming aan één of meer leden van bestaande personeel te verkopen. Dit wordt ook wel een management buy-out genoemd. Meer informatie over dit traject vindt u op deze pagina.
  • 2. Bedrijfsverkoop aan familie
    Wanneer u uw bedrijf wilt verkopen dan kan het zijn dat een familielid zoals een zoon of dochter de onderneming wilt overnemen. Meer informatie over dit specifieke traject vindt op deze pagina.
  • 3. Bedrijfsverkoop aan een derde
    Op deze pagina vertellen wij u meer over een verkooptraject aan een derde partij. Dit is waar wij in de praktijk ook het meest mee te maken hebben. Het kan zijn dat u al een koper op het oog heeft. Maar het kan ook zijn dat u nog geen potentiële koper(s) heeft geïdentificeerd.
Verschillende type verkooptrajecten

Het verkopen van een onderneming

In 6 stappen uw bedrijf verkopen

Laden..
Stap 1: Kennismaking en waardebepaling
Stap 1: Kennismaking en waardebepaling
Stap 2: Opmaken verkoopdocumentatie
Stap 2: Opmaken verkoopdocumentatie
Stap 3: Benaderen van potentiële kopers
Stap 3: Benaderen van potentiële kopers
Stap 4: Onderhandelen en intentieverklaring
Stap 4: Onderhandelen en intentieverklaring
Stap 5: Boekenonderzoek en contracten
Stap 5: Boekenonderzoek en contracten
Stap 6: Overdracht aan koper(s)
Stap 6: Overdracht aan koper(s)
Bedrijf verkopen adviseur

Creating value together

De verschillende strategieën

Wanneer u uw bedrijf wilt verkopen dan kunt u in de regel kiezen tussen twee verschillende exit-strategieën. Het komt er simpelweg op neer dat u de keuze heeft om direct na de verkoop te stoppen met werken of om na de verkoop nog (eventueel voor een gedeelte) actief te blijven in de onderneming.

  • Pre-exit strategie
    Wanneer u ervoor kiest om na de verkoop van uw bedrijf in de onderneming actief te blijven dan spreken we van een zogenoemde pre-exit. Een pre-exit kan wenselijk zijn om (een deel) uw vermogen alvast veilig te stellen en/of een deel van uw verantwoordelijkheden alvast over te dragen. Maar het is ook mogelijk om met deze strategie juist (versnelde) groei te realiseren. U verkoopt dan een deel van uw aandelen aan een kapitaal krachige partner, meestal een private equity partij, om samen te groeien. Dit laatste komt vaak voor als onderdeel van een zogenoemde buy-and-build strategie.
  • Exit strategie
    Bij een exit strategie is over het algemeen de dag van de juridische overdracht bij de notaris ook de dag van uitdiensttreding van de eigenaar. Soms is er nog een korte overgangsperiode. Dit komt vaak voor wanneer de ondernemer ervoor kiest om de onderneming over te dragen vanwege het aangaan van een nieuwe uitdaging, de ondernemer met pensioen wilt gaan of wanneer de ondernemer vanwege gezondheidsredenen de organisatie verkoopt.
Verschillende strategieën bij bedrijfsverkoop

Ook voor mij privé heeft de verkoop van mijn bedrijf mij ontzettend veel gedaan, dat had ik niet gedacht.”

Stefan van Strien, voormalig eigenaar van Strikolith

Productiebedrijf verkopen
Bedrijf verkopen – type kopers

Bedrijfsverkoop

Welke verschillende type kopers zijn er op de markt?

Wij maken bij het inventariseren van geschikte kopers altijd een onderscheid tussen drie type kopers, namelijk de strategische koper, de financiële koper en de management buy-in kandidaat.

  • De strategische koper: Een strategische koper is een bedrijf die reeds actief is in dezelfde branche of een gerelateerde branche als uw onderneming. Het zijn partijen met een groei ambitie binnen hun eigen branche en partijen die hun huidige bedrijfsactiviteiten willen uitbreiden. Deze koper heeft een strategisch motief voor de overname, zoals bijvoorbeeld synergievoordelen creëren, en zal daarom in vergelijking tot een financiële koper in mindere mate haar keuzes baseren op puur het rendement.
  • De financiële koper: Een financiële koper is doorgaans een participatiemaatschappij (ofwel private equity partij). Deze partijen zijn investeerders en kijken goed naar het huidige rendement en het te verwachte toekomstig rendement. Financiële kopers zullen niet snel op de stoel van de ondernemer gaan zitten, maar zullen daarentegen wel op strategisch en financieel gebied betrokken zijn. Het kan ook zijn dat een financiële koper een nieuwe directie voor uw onderneming wilt aanstellen of dat ze uw onderneming toevoegen aan een bestaand bedrijf in hun portfolio.
  • Een management buy-in kandidaat (MBI) Een management buy-in kandidaat is een particulier persoon (of een groep van particulieren personen) die een onderneming overneemt als nieuwe uitdaging. Vaak zijn MBI kandidaten managers of directeuren met een aanzienlijk track record of oud ondernemers die weer opnieuw willen gaan ondernemen. Zij nemen vaak zelf plaats in de bestaande directie en zullen actief betrokken zijn in de onderneming. Over het algemeen is dit type koper op zoek naar een nieuwe uitdaging in een branche waarin hij of zij reeds ervaring heeft.
Bedrijf verkopen – Welke verschillende type kopers zijn er op de markt
Julian interview

” Ik dacht dat Match Plan het beste resultaat voor mijn bedrijf zou kunnen behalen. En dat is ook gebleken”

Julian Wagenhuis, voormalig eigenaar Translation Kings

</div class>

Stappenplan bedrijfsverkoop

Hoe een bedrijf verkopen?

Er zijn globaal gezien twee manieren om een bedrijf te verkopen. De eerste is om zelf een geschikte koper voor uw onderneming te zoeken en uw bedrijf (eventueel met hulp van uw accountant) over te dragen aan de nieuwe eigenaar. De tweede manier is om een overnameadviseur in te schakelen die op zoek gaat naar een geschikte koper voor uw bedrijf en die u ook tijdens het vervolg van het traject assisteert.

  • Uw bedrijf zelf te koop aanbieden
    De eerste optie is uw bedrijf zelf verkopen. Wanneer u een kleine onderneming heeft met een relatief lage transactiewaarde (0,5M<) dan zou het een goede optie kunnen zijn om uw onderneming zelf (in samenwerking met uw accountant) te verkopen. De risico’s zijn dan relatief gezien overzichtelijk. U kunt uw onderneming dan bijvoorbeeld aanbieden op een online platform voor bedrijfsverkoop zoals Brookz. Maar iedere organisatie is anders en daarrom is het altijd slim om een oriënterend gesprek aan te vragen met een overnameadviseur. Zo kunt u zich beter laten informeren over de verschillende opties voor u organisatie.
  • Een overnameadviseur inschakelen
    De tweede optie is het inschakelen van een overnameadviseur. Wanneer de verwachte transactiewaarde van uw onderneming hoger is dan 0,5M dan is het altijd aan te raden om een overnameadviseur te betrekken. Er staat immers veel op het spel en het overnametraject wordt al snel een stuk complexer hoe groter de deal. Een overnameadviseur zorgt ervoor dat uw bedrijf onder de aandacht komt bij verschillende online platformen maar ook bij een groot netwerk van collega-adviseurs, financiële kopers/investeerders, geselecteerde strategische kopers en MBI-kandidaten. Naast het vinden van de juiste koper (of wanneer een potentiële koper zich al bij u heeft gemeld) help een overnameadviseur u ook bij de technische zaken zoals gedetailleerde waardebepalingen, het opstellen van de verkoopdocumentatie, de vaak complexe onderhandelingen, juridische contracten, fiscale aspecten, financieringen en een boekenonderzoek. Kortom, een overnameadviseur helpt u bij volledige verkooptraject en voorziet u van de juiste expertise op het juiste moment.
Hoe een bedrijf verkopen
verkoop kinderdagverblijf

” Toen heb ik Match Plan ingeschakeld en zij hebben het verkoopproces van het begin tot eind begeleid.”

Diana Vredenbregt, voormalig eigenaresse van De Ronde Venen

Wat is mijn onderneming waard

Verkoop bedrijf

Wat is mijn onderneming waard?

Wanneer u uw bedrijf wilt verkopen dan is het verstandig om in een vroeg stadium inzicht te verkrijgen in de waarde van de onderneming. In een verkoopproces kan inzicht in de waarde namelijk de aanleiding zijn om het traject te starten of juist niet. De waarde van een onderneming wordt bepaald door de verwachte toekomstige verdiencapaciteit van de onderneming en de risico’s die daarmee samen hangen. Dit wil niet zeggen dat in het verleden behaalde resultaten niet relevant zijn, maar deze bieden op zich zelf staand geen garantie voor de toekomstige verdiencapaciteit van de onderneming. Daarom zijn onder andere de bedrijfsactiviteiten, het verdienmodel, de onderliggende waardedrijvers, de marktontwikkelingen, de kansen en risico’s essentiële elementen voor een betrouwbare waardebepaling. Een gedegen waardering stelt u ook in de gelegenheid om biedingen goed te kunnen beoordelen. Deze waarde dient binnen een op voorhand vastgestelde bandbreedte, overeen te komen met de uiteindelijke verkoopprijs.

Persoonlijk advies

Bent u klaar om uw bedrijf te verkopen? Doe de test!

Laden..
Bedrijf verkoop klaar maken
3 tips voor het verkopen van een bedrijf

Tips bij het verkopen van een bedrijf

3 tips voor het verkopen van een bedrijf

  1. Wees realistisch
    Probeer rationeel naar de gehele positie en situatie van uw onderneming te kijken. Een positief gevoel hebben bij een potentiële koper is heel belangrijk maar blijf wel kritisch gedurende het hele traject. Emotie is vaak een slechte raadgever en kan leiden tot een verkeerde keuze.
  2. Laat u adviseren
    Een bedrijf verkopen is iets wat u niet dagelijks doet. Voor een overnameadviseur is dit wel het geval. Er komen heel veel verschillende financieel en juridische technische aspecten bij een verkoop aan bod. Maar ook bij aspecten als emotie en het vinden van de juiste koper speelt een overnameadviseur een belangrijke rol.
  3. Zorg voor een keuze tussen meerdere partijen
    Ondernemers wachten vaak tot ze zelf een geschikte koper tegen komen voor hun bedrijf. Hierdoor bent u echter afhankelijk van wie u toevallig tegen het lijf loopt. Wanneer u zelf (of uw overnameadviseur) potentiële kopers gaat benaderen dan kunt u veel gerichter zoeken naar wat voor type koper u nu echt wilt. En ook marktwerking speelt hierin een belangrijke rol. Hoe meer partijen er geïnteresseerd zijn in uw onderneming, hoe beter uw onderhandelingspositie uiteindelijk.

Uw bedrijf verkopen

Maak kennis met onze aanpak

Match Plan begeleidt overnemers bij de verkoop van hun bedrijf. Ons team kent altijd één centraal aanspreekpunt en heeft daarnaast voor elk onderdeel een eigen specialist in huis. Zo bent u gedurende het volledige verkooptraject voorzien van het de juiste specialisme op het juiste moment. Wij zorgen ervoor dat u dit verkooptraject met een gerust gevoel doorloopt. Wij ontzorgen u graag zoveel als mogelijk, maar snappen ook dat u graag betrokken blijft. Samen kijken we naar een werkwijze die aansluit bij uw persoonlijke wensen.

Adviseur bedrijfsverkoop

Download gratis

Wilt u weten wat er allemaal komt kijken bij een verkooptraject?

In ons e-book ‘Bedrijf verkopen – Kies de winnende aanpak’ hebben wij alle stappen om tot een succesvolle verkoop van uw onderneming te komen gedetailleerd voor u uitgeschreven. Download hem hier vrijblijvend.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Uw bedrijf verkopen Kies voor de winnende aanpak
Drs-Hans-van-de-Pas-RV-350x544

Vrijblijvend een adviesgesprek inplannen?

Neem contact op met drs. Hans van de Pas RV Over drs. Hans van de Pas RV