
Het Sprookjesbos
Bedrijf verkopenMatch Plan begeleidt de verkoop van Het Sprookjesbos aan Partou
Het verkopen van een bedrijf is iets wat u vaak maar één keer in uw leven doet. Ieder bedrijf is anders en er zijn veel verschillende keuzes die kunnen worden gemaakt. De juiste keuzes hangen af van persoonlijke voorkeuren, het type bedrijf wat u wilt verkopen en het type koper die u zoekt. Wij begeleiden ondernemers bij de verkoop van hun bedrijf en geven op deze pagina meer informatie over het verkopen van een bedrijf.
</div class>
Het is belangrijk dat u als ondernemer de beslissing, om wel of niet uw bedrijf te verkopen, weloverwogen maakt. Wilt u met pensioen? Of wordt uw bedrijf te groot en past het niet meer bij zijn wensen en ambitie? Dan zijn dat duurzame redenen om te verkopen. Maar is de voorgenomen verkoop een opwelling na een vakantie of zijn er recentelijke interne conflicten of discussies met klanten? Dan is het verstandig om nog eens heel goed na te denken. U gaat bij het verkopen van een bedrijf een traject in van zo’n zes tot twaalf maanden, waarop er een moment komt dat u niet meer terug kan. Kortom; de verkoop van een bedrijf moet een weloverwogen keuze zijn.
Voorbeelden van persoonlijke aanleidingen
Voorbeelden van zakelijke aanleidingen
”Ook voor mij privé heeft de verkoop van mijn bedrijf mij ontzettend veel gedaan, dat had ik niet gedacht.”
Stefan van Strien, voormalig directeur/eigenaar van Strikolith over de verkoop aan Weber Beamix
Over het algemeen heeft u bij een bedrijfsverkoop de keuze tussen drie verschillende type verkooptrajecten.
Bij een bedrijfsverkooptraject kunt u in de regel kiezen tussen twee verschillende exit-strategieën.
Wij maken bij het inventariseren van geschikte kopers altijd een onderscheid tussen drie type kopers, namelijk de strategische koper, de financiële koper en de management buy-in kandidaat.
Lees onderstaand de 6 globale stappen tijdens de verkoop van een bedrijf
Bij een verkooptraject is het belangrijk dat er een wederzijdse klik is tussen onze adviseurs en de partij die wij begeleiden. Tijdens het kennismakingsgesprek introduceren wij onszelf en vertellen we meer over onze dienstverlening, onze organisatie, onze aanpak, ervaringen en referenties. Daarnaast horen wij tijdens de kennismaking graag meer over u als ondernemer en uw onderneming. We bespreken uw situatie, wensen en doelstellingen die u heeft in het kader van de voorgenomen verkoop. Ook overleggen wij samen met u wat, gegeven de aanleidingen en de doelstellingen, de beste verkoopstrategie is voor uw onderneming.
Nadat wij de verkoopstrategie bepaald hebben voeren wij voorafgaand aan het verkooptraject een waardebepaling uit. Dit helpt om met de juiste verwachtingen en doelen het verkooptraject in te gaan.
Na het afronden van de waardebepaling worden de documenten opgemaakt die later aan potentiële kopers worden verstrekt. Hierbij kan gedacht worden aan een anoniem profiel, de procedurebrief, de geheimhoudingsverklaring en het informatiememorandum. Wij zorgen er naast het in kaart brengen van allen inhoudelijke aspecten er ook voor dat de documentatie aantrekkelijk wordt weergegeven, dit helpt met bij het overtuigen van potentiële kopers.
Nadat de documenten zijn opgemaakt wordt het tijd om geschikte potentiële kopers te identificeren. Dit doen wij door een lijst samen te stellen met alle (internationale) partijen waarvan wij verwachten dat deze mogelijk geïnteresseerd zijn in de overname van uw onderneming. Deze zogenoemde ‘longlist’ bevat doorgaans 30 tot 50 potentiële kopers.
Nadat we de longlist is opgesteld spreken wij deze samen door. Het gebeurt vaak dat een verkopende partij bepaalde partijen vanuit persoonlijk of strategisch oogpunt niet mee wil nemen in het verkoopproces. Deze partijen worden geschrapt. Ook kan het zijn dat u als verkoper zelf nog partijen wilt toevoegen aan de shortlist. Uiteindelijk zullen er tussen de 15 en 25 partijen op de ‘shortlist’ komen die wij voor u gaan benaderen. Zodra de shortlist definitief met u is afgestemd starten wij met het benaderen van de partijen. Bij interesse sturen we het Anoniem Profiel toe.
Nadat wij alle aanvullende vragen van geïnteresseerde partijen hebben beantwoord en de vervolggesprekken hebben gevoerd wordt er om een niet bindende bieding (NBO, ofwel non-binding offer) gevraagd. In een gemiddeld verkooptraject brengen er circa 5 tot 8 partijen een NBO uit. Een NBO bevat onder andere informatie over de reden van interesse van de koper, de toekomstplannen van de koper met de onderneming en met u als aandeelhouder, de geboden koopsom, de financierings- en betalingsstructuur, ontbindende- of opschortende voorwaarden en een tijdspad.
Wanneer er meerdere niet-bindende biedingen zijn ontvangen volgt het onderhandelingstraject. Er wordt een selectie gemaakt van de beste twee tot vier indicatieve biedingen waarmee wij vervolgens in onderhandeling gaan. Ons doel hierin is om een gezonde dosis aan competitie te behouden in het proces en om de biedingen te optimaliseren. Dit doen we door aan alle partijen een managementpresentatie te geven waarin we inzoomen op recente ontwikkelingen en de kansen die de onderneming heeft nog een keer op te sommen. We vragen vervolgens aan de partijen om een laatste aangepaste en definitieve bieding te doen. Hierna kiest u als verkoper de partij waarmee het proces wordt voortgezet. Deze keuze maakt u enerzijds natuurlijk op basis van de biedingscondities, maar anderzijds ook grotendeels op basis van uw gevoel bij de potentiële koper.
Wanneer u de partij hebt gekozen waarmee u verder wilt gaan wordt er, door onze eigen jurist, een Letter of Intent (LOI) opgemaakt. In de LOI worden de afspraken die gemaakt zijn op papier gezet.
Eén van de voorwaarden van een koper die altijd wordt opgenomen in een Letter Of Intent is het uitvoeren van een boekenonderzoek (ofwel due diligence onderzoek). In het boekenonderzoek kan de potentiële koper de correctheid van de reeds verstrekte informatie nagaan, dieper ingaan op verschillende onderwerpen en aanvullende vragen stellen. In een boekenonderzoek wordt doorgaans nader onderzoek gedaan naar de financiële, fiscale, juridische, personeel gerelateerde en commerciële aspecten van de onderneming.
Dit is de laatste stap in het verkooptraject. Bij de closing vindt de formele overdracht van de onderneming plaats bij de notaris. De transactiedocumentatie wordt door beide partijen ondertekend en de koopsom wordt overgemaakt aan u als verkoper. Hierna is het moment daar om samen te proosten op een goede en gezonde toekomst.
” Ik dacht dat Match Plan het beste resultaat voor mijn bedrijf zou kunnen behalen. En dat is ook gebleken”
Julian Wagenhuis, voormalig eigenaar Translation Kings
</div class>
Er zijn globaal gezien twee manieren om een bedrijf te verkopen.
1. Uw bedrijf zelf te koop aanbieden
De eerste optie is om uw bedrijf zelfstandig te verkopen. Wanneer u een kleine onderneming heeft met een relatief lage verwachte transactiewaarde (0,5M<) dan zou het een goede optie kunnen zijn om uw onderneming zelf (eventueel met hulp van uw accountant) te verkopen. De risico’s zijn dan relatief gezien overzichtelijk. U kunt uw onderneming dan bijvoorbeeld aanbieden op een online platform voor bedrijfsverkoop zoals Brookz of Bedrijventekoop.nl.
2. Een overnameadviseur inschakelen
De tweede optie is het inschakelen van een overnameadviseur. Wanneer de verwachte transactiewaarde van uw onderneming hoger is dan 0,5M dan is het altijd aan te raden om een overnameadviseur te betrekken. Er staat immers veel op het spel en het overnametraject wordt al snel een stuk complexer hoe groter de deal. Naast het vinden van de juiste koper (of wanneer een potentiële koper zich al bij u heeft gemeld) helpt een overnameadviseur u ook bij financiële en juridische zaken zoals gedetailleerde waardebepalingen, het opstellen van de verkoopdocumentatie, de vaak complexe onderhandelingen, juridische contracten, fiscale aspecten, financieringen en een boekenonderzoek. Daarnaast ondersteunt een overnameadviseur u ook op persoonlijk vlak en onderscheidt emotie van ratio. Een verkooptraject is over het algemeen een traject van zo’n zes tot twaalf maanden. Dit is een tijdsintensieve periode waarin de onderneming ook gewoon door moet draaien. Een overnameadviseur ontzorgt u in deze periode zoveel als mogelijk.
” Toen heb ik Match Plan ingeschakeld en zij hebben het verkoopproces van het begin tot eind begeleid.”
Diana Vredenbregt, voormalig eigenaresse van De Ronde Venen
Bij Match Plan gaan we voor de beste overnamevoorwaarden. En dat is niet altijd de beste koopsom. Bij veel (familie)bedrijven draait het naast de koopsom en goede betalingsvoorwaarden namelijk ook om een passend toekomstbeeld: Wat gaat een koper met jouw mooie bedrijf doen? Welke kansen geeft hij talentrijke mensen om door te groeien? En kan het personeel op dezelfde locatie blijven werken? Dat alles speelt een rol. Daarom kijken we verder dan alleen de beste koopsom en gaan wij voor het beste totaalpakket aan overnamevoorwaarden. Ook een culturele fit tussen de verkoper en de potentiële koper(s) is daarin een belangrijk aspect voor een succesvolle deal. In dit traject adviseren wij de klant alleen een transactie te doen als die transactie ook volledig bij hem past.
Match Plan begeleidt overnemers bij de verkoop van hun bedrijf. Ons team kent altijd één centraal aanspreekpunt en heeft daarnaast voor elk onderdeel een eigen specialist in huis. Zo bent u gedurende het volledige verkooptraject voorzien van het de juiste specialisme op het juiste moment. Wij zorgen ervoor dat u dit verkooptraject met een gerust gevoel doorloopt. Wij ontzorgen u graag zoveel als mogelijk, maar snappen ook dat u graag betrokken blijft. Samen kijken we naar een werkwijze die aansluit bij uw persoonlijke wensen.
</div class>
Bekijk ons 25-jarig jubileumfeest! Eind 2022 vierde wij ons 25-jarig jubileumfeest in het prachtige Kasteel Maurick. Een bijzonder moment om onze klanten, relaties en ons netwerk te bedanken voor het vertrouwen in Match Plan.
In ons e-book ‘Bedrijf verkopen – Kies de winnende aanpak’ hebben wij alle stappen om tot een succesvolle verkoop van uw onderneming te komen gedetailleerd voor u uitgeschreven. Download hem hier vrijblijvend.