Menu Sluiten
Sluiten
Bedrijf verkopen

Uw bedrijf verkopen? Het beste stappenplan in 2022

Kennis maken met onze aanpak? Bekijk de video
Lees verder
Terug naar diensten

Het verkopen van een bedrijf is iets wat u vaak maar één keer in uw leven doet. Ieder bedrijf is anders en er zijn veel verschillende keuzes die kunnen worden gemaakt. De juiste keuzes hangen af van persoonlijke voorkeuren, het type bedrijf wat u wilt verkopen en het type koper die u zoekt. Wij begeleiden ondernemers bij de verkoop van hun bedrijf en geven op deze pagina meer informatie over het verkopen van een bedrijf.

</div class>

Bedrijf verkopen

1. Aanleiding - Waarom een bedrijf verkopen?

Het is belangrijk dat u als ondernemer de beslissing, om wel of niet uw bedrijf te verkopen, weloverwogen maakt. Wilt u met pensioen? Of wordt uw bedrijf te groot en past het niet meer bij zijn wensen en ambitie? Dan zijn dat duurzame redenen om te verkopen. Maar is de voorgenomen verkoop een opwelling na een vakantie of zijn er recentelijke interne conflicten of discussies met klanten? Dan is het verstandig om nog eens heel goed na te denken. U gaat bij het verkopen van een bedrijf is een traject van zo’n zes tot twaalf maanden aan waarop er een moment komt dat u niet meer terug kan. Kortom; de verkoop van een bedrijf moet een weloverwogen keuze zijn.

Voorbeelden van persoonlijke aanleidingen

  • U bent op zoek naar een nieuwe uitdaging of u heeft al een nieuwe uitdaging gevonden
  • Uw bedrijf kost u te veel energie en u wilt graag minder werken of helemaal stoppen
  • U gaat met pensioen

Voorbeelden van zakelijke aanleidingen

  • U wilt groeien of uw dienstverlening uitbreiden en zoekt daarvoor een geschikte samenwerkingspartner
  • Er dient zich een interessante koper aan
  • U wilt graag uw vermogen wat u heeft opgebouwd veilig stellen
Waarom een bedrijf verkopen

Bedrijf verkopen

2. Doe de test! Bent u klaar om uw bedrijf te verkopen?

Laden..
Bedrijf verkopen adviseur

Ook voor mij privé heeft de verkoop van mijn bedrijf mij ontzettend veel gedaan, dat had ik niet gedacht.”

Stefan van Strien, voormalig directeur/eigenaar van Strikolith over de verkoop aan Weber Beamix

Productiebedrijf verkopen
Verschillende type verkooptrajecten

Bedrijf verkopen

3. Verschillende type verkooptrajecten

Over het algemeen heeft u bij een bedrijfsverkoop de keuze tussen drie verschillende type verkooptrajecten.

  • 1. Bedrijfsverkoop aan het personeel
    Bij het verkopen van een bedrijf kan ervoor worden gekozen om de onderneming aan één of meer leden van het bestaande personeel te verkopen. Dit wordt ook wel een management buy-out genoemd. Meer informatie over een management buy-out vindt u op deze pagina.
  • 2. Bedrijfsverkoop aan familie
    Wanneer u uw bedrijf wilt verkopen dan kan het zijn dat een familielid zoals bijvoorbeeld uw zoon of dochter de onderneming wilt overnemen. Meer informatie over bedrijfsoverdracht aan familie vindt u op deze pagina.
  • 3. Bedrijfsverkoop aan een derden
    De verschillende stappen op deze pagina zijn gebaseerd op een verkooptraject aan een derden partij. Dit is waar wij zelf als overnameadviseur ook het meest mee te maken hebben. Het kan zijn dat u zelf al een koper op het oog heeft of dat een potentiële koper zich bij u heeft gemeld. Maar het kan ook zijn dat u nog geen potentiële koper(s) heeft geïdentificeerd en dus nog helemaal aan het begin van het traject staat.

Bedrijf verkopen

4. De verschillende strategieën

Bij een bedrijfsverkooptraject kunt u in de regel kiezen tussen twee verschillende exit-strategieën.

  • Pre-exit strategie
    Wanneer u ervoor kiest om na de verkoop van uw bedrijf in de onderneming actief te blijven dan spreken we van een zogenoemde pre-exit. Een pre-exit kan wenselijk zijn om (een deel) uw vermogen alvast veilig te stellen en/of een deel van uw verantwoordelijkheden alvast over te dragen. Maar het is ook mogelijk om met deze strategie juist (versnelde) groei te realiseren. U verkoopt dan een deel van uw aandelen aan een kapitaal krachige partner, meestal een private equity partij, om samen te groeien. Dit laatste komt vaak voor als onderdeel van een zogenoemde buy-and-build strategie.
  • Exit strategie
    Bij een exit strategie is over het algemeen de dag van de juridische overdracht bij de notaris ook de dag van uitdiensttreding van de eigenaar. Soms is er nog een korte overgangsperiode. Dit komt vaak voor wanneer de ondernemer ervoor kiest om de onderneming over te dragen vanwege het aangaan van een nieuwe uitdaging, de ondernemer met pensioen wilt gaan of wanneer de ondernemer vanwege gezondheidsredenen de organisatie verkoopt.
Verschillende strategieën bij bedrijfsverkoop
Bedrijf verkopen – type kopers

Bedrijfsverkoop

5. Welke verschillende kopers zijn er?

Wij maken bij het inventariseren van geschikte kopers altijd een onderscheid tussen drie type kopers, namelijk de strategische koper, de financiële koper en de management buy-in kandidaat.

  • 1. De strategische koper: Een strategische koper is een bedrijf die reeds actief is in dezelfde branche of een gerelateerde branche als uw onderneming. Het zijn partijen met een groei ambitie binnen hun eigen branche en partijen die hun huidige bedrijfsactiviteiten willen uitbreiden. Deze koper heeft een strategisch motief voor de overname, zoals bijvoorbeeld synergievoordelen creëren, en zal daarom in vergelijking tot een financiële koper in mindere mate haar keuzes baseren op puur het rendement.
  • 2. De financiële koper: Een financiële koper is doorgaans een participatiemaatschappij (ofwel private equity partij). Deze partijen zijn investeerders en kijken goed naar het huidige rendement en het te verwachte toekomstig rendement. Financiële kopers zullen niet snel op de stoel van de ondernemer gaan zitten, maar zullen daarentegen wel op strategisch en financieel gebied betrokken zijn. Het kan ook zijn dat een financiële koper een nieuwe directie voor uw onderneming wilt aanstellen of dat ze uw onderneming toevoegen aan een bestaand bedrijf in hun portfolio.
  • 3. Een management buy-in kandidaat (MBI) Een management buy-in kandidaat is een particulier persoon (of een groep van particulieren personen) die een onderneming overneemt als nieuwe uitdaging. Vaak zijn MBI kandidaten managers of directeuren met een aanzienlijk track record of oud ondernemers die weer opnieuw willen gaan ondernemen. Zij nemen vaak zelf plaats in de bestaande directie en zullen actief betrokken zijn in de onderneming. Over het algemeen is dit type koper op zoek naar een nieuwe uitdaging in een branche waarin hij of zij reeds ervaring heeft.
Bedrijf verkopen – Welke verschillende type kopers zijn er op de markt

Bedrijf verkopen

6. In 6 stappen uw bedrijf verkopen

Meer informatie over onderstaande 6 stappen in het verkooptraject van een bedrijf leest u op deze pagina.

Laden..
Stap 1: Kennismaking en waardebepaling
Stap 1: Kennismaking en waardebepaling
Stap 2: Opmaken verkoopdocumentatie
Stap 2: Opmaken verkoopdocumentatie
Stap 3: Benaderen van potentiële kopers
Stap 3: Benaderen van potentiële kopers
Stap 4: Onderhandelen en intentieverklaring
Stap 4: Onderhandelen en intentieverklaring
Stap 5: Boekenonderzoek en contracten
Stap 5: Boekenonderzoek en contracten
Stap 6: Overdracht aan koper(s)
Stap 6: Overdracht aan koper(s)
Julian interview

” Ik dacht dat Match Plan het beste resultaat voor mijn bedrijf zou kunnen behalen. En dat is ook gebleken”

Julian Wagenhuis, voormalig eigenaar Translation Kings

</div class>

Bedrijf verkopen

7. Hoe een bedrijf verkopen?

Er zijn globaal gezien twee manieren om een bedrijf te verkopen.

1. Uw bedrijf zelf te koop aanbieden
De eerste optie is om uw bedrijf zelfstandig te verkopen. Wanneer u een kleine onderneming heeft met een relatief lage verwachte transactiewaarde (0,5M<) dan zou het een goede optie kunnen zijn om uw onderneming zelf (eventueel met hulp van uw accountant) te verkopen. De risico’s zijn dan relatief gezien overzichtelijk. U kunt uw onderneming dan bijvoorbeeld aanbieden op een online platform voor bedrijfsverkoop zoals Brookz of Bedrijventekoop.nl.

2. Een overnameadviseur inschakelen
De tweede optie is het inschakelen van een overnameadviseur. Wanneer de verwachte transactiewaarde van uw onderneming hoger is dan 0,5M dan is het altijd aan te raden om een overnameadviseur te betrekken. Er staat immers veel op het spel en het overnametraject wordt al snel een stuk complexer hoe groter de deal. Naast het vinden van de juiste koper (of wanneer een potentiële koper zich al bij u heeft gemeld) helpt een overnameadviseur u ook bij financiële en juridische zaken zoals gedetailleerde waardebepalingen, het opstellen van de verkoopdocumentatie, de vaak complexe onderhandelingen, juridische contracten, fiscale aspecten, financieringen en een boekenonderzoek. Daarnaast ondersteunt een overnameadviseur u ook op persoonlijk vlak en onderscheidt emotie van ratio. Een verkooptraject is over het algemeen een traject van zo’n zes tot twaalf maanden. Dit is een tijdsintensieve periode waarin de onderneming ook gewoon door moet draaien. Een overnameadviseur ontzorgt u in deze periode zoveel als mogelijk.

Hoe een bedrijf verkopen
verkoop kinderdagverblijf

” Toen heb ik Match Plan ingeschakeld en zij hebben het verkoopproces van het begin tot eind begeleid.”

Diana Vredenbregt, voormalig eigenaresse van De Ronde Venen

Match Plan cultuur

Wij gaan niet voor de beste koopsom, maar voor de beste overnamevoorwaarden

8. Over Match Plan - Cultuur en werkwijze

Bij Match Plan gaan we voor de beste overnamevoorwaarden. En dat is niet altijd de beste koopsom. Bij veel (familie)bedrijven draait het naast de koopsom en goede betalingsvoorwaarden namelijk ook om een passend toekomstbeeld: Wat gaat een koper met jouw mooie bedrijf doen? Welke kansen geeft hij talentrijke mensen om door te groeien? En kan het personeel op dezelfde locatie blijven werken? Dat alles speelt een rol. Daarom kijken we verder dan alleen de beste koopsom en gaan wij voor het beste totaalpakket aan overnamevoorwaarden. Ook een culturele fit tussen de verkoper en de potentiële koper(s) is daarin een belangrijk aspect voor een succesvolle deal. In dit traject adviseren wij de klant alleen een transactie te doen als die transactie ook volledig bij hem past.

Match Plan begeleidt overnemers bij de verkoop van hun bedrijf. Ons team kent altijd één centraal aanspreekpunt en heeft daarnaast voor elk onderdeel een eigen specialist in huis. Zo bent u gedurende het volledige verkooptraject voorzien van het de juiste specialisme op het juiste moment. Wij zorgen ervoor dat u dit verkooptraject met een gerust gevoel doorloopt. Wij ontzorgen u graag zoveel als mogelijk, maar snappen ook dat u graag betrokken blijft. Samen kijken we naar een werkwijze die aansluit bij uw persoonlijke wensen.

Match Plan – Werkwijze
3 tips voor het verkopen van een bedrijf

Bedrijf verkopen

9. De 3 belangrijkste tips voor het verkopen van een bedrijf

  1. Wees realistisch
    Probeer rationeel naar de gehele positie en situatie van uw onderneming te kijken. Een positief gevoel hebben bij een potentiële koper is heel belangrijk maar blijf wel kritisch gedurende het hele traject. Emotie is vaak een slechte raadgever en kan leiden tot een verkeerde keuze.
  2. Laat u adviseren
    Een bedrijf verkopen is iets wat u niet dagelijks doet. Voor een overnameadviseur is dit wel het geval. Er komen heel veel verschillende financieel en juridische technische aspecten bij een verkoop aan bod. Maar ook bij aspecten als emotie en het vinden van de juiste koper speelt een overnameadviseur een belangrijke rol.
  3. Zorg voor een keuze tussen meerdere partijen
    Ondernemers wachten vaak tot ze zelf een geschikte koper tegen komen voor hun bedrijf. Hierdoor bent u echter afhankelijk van wie u toevallig tegen het lijf loopt. Wanneer u zelf (of uw overnameadviseur) potentiële kopers gaat benaderen dan kunt u veel gerichter zoeken naar wat voor type koper u nu echt wilt. En ook marktwerking speelt hierin een belangrijke rol. Hoe meer partijen er geïnteresseerd zijn in uw onderneming, hoe beter uw onderhandelingspositie uiteindelijk.

Bedrijf verkopen

10. E-book downloaden – Bedrijf verkopen? Kies de winnende aanpak

In ons e-book ‘Bedrijf verkopen – Kies de winnende aanpak’ hebben wij alle stappen om tot een succesvolle verkoop van uw onderneming te komen gedetailleerd voor u uitgeschreven. Download hem hier vrijblijvend.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Uw bedrijf verkopen Kies voor de winnende aanpak
Drs-Hans-van-de-Pas-RV-350x544

Vrijblijvend een adviesgesprek inplannen?

Neem contact op met drs. Hans van de Pas RV Over drs. Hans van de Pas RV