Bedrijf verkopen
Uw bedrijf verkopen? Wij begeleiden u bij het volledige verkooptraject.
Lees verderBelangrijkste overnameontwikkelingen binnen de transport- en logistieksector 2021:
Het aantal deals in de transport- en logistieksector laat een stijgende lijn zien. In de eerste drie kwartalen van 2020 vonden er 150 deals plaats terwijl er in de eerste drie kwartalen van 2021 al ruim 175 overnames plaatsvonden. Een stijging van bijna 17%. Niels Ansems, overnamespecialist Transport & Logistiek bij Match Plan Fusies en Overnames, licht deze ontwikkelingen verder toe.
‘In 2021 zie je dat er elk kwartaal van het jaar meer deals hebben plaatsgevonden dan in het jaar ervoor. Dit onderschrijft de huidige consolidatieslag die in de sector gaande is, waarin de kleinere ondernemingen worden overgenomen door grote partijen.’ Dit is niet verrassend stelt Ansems; ‘De gehele M&A markt viert op het moment hoogtijdagen. Op dit moment is er een grote hoeveelheid geld beschikbaar en zijn er historisch lage rentestanden. Dit zorgt voor een ideaal investeringsklimaat.’
Ansems verwacht dat de stijging van het aantal M&A transacties zich verder zal voort zetten. ‘Er komt voorlopig geen einde aan de behoefte van schaalvergroting. Het is van groot belang voor ondernemers om te investeren in automatisering om zo de efficiëntie van de organisatie te verhogen (weinig lege km’s). Deze schaalvoordelen kunnen natuurlijk behaald worden door autonome groei, echter wordt personeel aantrekken steeds lastiger. Hierdoor zie ik in de markt dat veel ondernemers kiezen voor groei door overnames.’
Ondanks de consolidatieslag in de sector en de hoge overnameactiviteit, is de gemiddeld betaalde multiple voor transport- en logistiekbedrijven al enige tijd stabiel (ca. 3,6x EBITDA). Dit ligt nog steeds onder het gemiddelde van het MKB in Nederland (gemiddeld 4,85x EBITDA). De oorzaak hiervan kan volgens Ansems voor een belangrijk deel worden gezocht in de relatief lage marges die behaald worden in de sector. ‘De marges in de sector zijn op dit moment beperkt. Ondanks de toenemende vraag wegens het aantrekken van de economie zijn de loonkosten de afgelopen periode sterk gestegen. Daarnaast zorgt de stijging in brandstofprijzen voor hogere kosten.’
De coronapandemie heeft op elke sector impact gehad, maar de transport- en logistieksector valt extra op. De impact van de coronamaatregelen heeft binnen de sector enorm wisselende effecten gehad. Waar sommige sub-sectoren zwaar getroffen zijn door de maatregelen hebben andere sub-sectoren juist geprofiteerd. ‘Het personenvervoer heeft nog steeds te kampen met de gevolgen van de pandemie’ vertelt Ansems, ‘ook na het intrekken van de meeste reisrestricties merk je dat Nederlanders niet heel happig zijn op het boeken van reizen vanwege de huidige onzekerheden omtrent het coronavirus. Hierdoor ligt de activiteit in deze sub-sector nog steeds ver onder het pre-corona niveau (ca. 40-50%).’
Het goederenvervoer heeft het pre-corona niveau juist overstegen en er wordt verwacht dat dit aan het eind van het jaar nog verder zal pieken. ‘De piek in het goederenvervoer komt met name door de verdere groei van online winkelen en e-logistiek. Pakketvervoerders, warehouses en andere logistieke bedrijven die de pakkettenstroom moeten verwerken profiteren van deze groei. De aangepaste openingstijden van de detailhandel zullen hier naar verwachting nog een extra eindejaarsboost aan geven.’
Uiteindelijk staan ondernemers ongeacht de sub-sector voor uitdagingen concludeert Ansems.
‘Waar ondernemers in het personenvervoer hun omzetten zien dalen en in sommige gevallen een gedwongen verkoop moeten overwegen, staan ondernemers in het goederenvervoer juist voor uitdagingen met betrekking tot groei. Het toenemende tekort aan personeel in de transportsector gecombineerd met een grotere vraag, zorgt ervoor dat groei door overnames een steeds populairdere strategie wordt. Eén ding is duidelijk: de overnameactiviteit zal in de aankomende periode niet verminderen.’