Bedrijf overnemen
Een bedrijf overnemen? Wij begeleiden u in het volledige overnametraject.
Lees verderHet aantal overnames in de groothandel is de afgelopen jaren hard gestegen. Op basis van data afkomstig uit het CBS bedroeg het aantal deals in 2008 nog circa 300, welke is gestegen naar circa 935 in 2022. Raymon Kouwenhoven, Consultant M&A bij Match Plan Fusies en Overnames, licht toe waar deze groei vandaan komt.
“Opvallend is de toename van het aantal internationale deals. Waar het aandeel van de cross-border transacties in Europa gedurende 2013 nog rond de 40% lag, is het aantal internationale deals in 2021 gestegen naar ca. 50%.” vertelt Raymon. “Deze ontwikkeling kan gerelateerd worden aan het toenemende belang van internationalisering. Om buiten de landsgrenzen te kunnen participeren wordt het overnemen van buitenlandse ondernemingen gezien als een serieuze optie.”
Zoals weergegeven in de tabel op links toont het aantal overnames in de groothandel een stijgende trend. Redenen voor deze toename zijn tweeledig. Enerzijds zijn er de sectorspecifieke trends zoals:
Anderzijds zijn er ook macro-economische ontwikkelingen die invloed hebben op het aantal overnames. Een goed voorbeeld hiervan is de rente, die de laatste jaren stevig is gedaald. Deze lage rentestand maakt het voor partijen relatief goedkoop om geld te lenen. Dit heeft ervoor gezorgd dat er enorm veel beschikbaar kapitaal in de markt aanwezig is, hetgeen dat de interesse voor fusies en overnames verhoogd.
Ondanks de toename van het aantal deals, is de gemiddeld betaalde multiple voor de groothandel al enige tijd stabiel. Gedurende het tweede halfjaar van 2022, bedroeg de gemiddelde multiple voor de groothandel ca. 5,4x EBITDA. Deze multiple ligt ruim boven het gemiddelde van het MKB in Nederland (4,7x EBITDA).
De oorzaak hiervan ligt grotendeels in de potentie voor schaalbaarheid. Door de omzet te verhogen, waarbij de vaste kosten min of meer stabiel blijven, kunnen de marges worden geoptimaliseerd. Deze potentie zorgt voor een prijs-stijgend effect.
Wel ziet Raymon dat de prijs die betaald wordt sterk afhangt van een aantal factoren. “In algemene zin zijn bijvoorbeeld de klantconcentratie en de afhankelijkheid van leveranciers belangrijke zaken. Daarnaast is het onderscheidend vermogen van de groothandel relevant. Zo merken wij dat groothandels met toegevoegde waarde beter in de markt liggen.”
Voorbeelden hiervan zijn:
Vanuit big data worden patronen, verbanden en voorkeuren van afnemers ontdekt. Groothandels kunnen hun klanten helpen door dit soort informatie om te zetten in smart data. Zo kunnen bijvoorbeeld vraagvoorspellingen worden gedaan om retailers beter van dienst te zijn.
Mocht u naar aanleiding van deze marktupdate nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden voor uw onderneming? Neem dan vrijblijvend contact op met specialisten van Match Plan Fusies en Overnames die graag de mogelijkheden met u bespreken.