
Bedrijf verkopen
Uw bedrijf verkopen? Wij begeleiden u bij het volledige verkooptraject.
Lees verderHeb je een succesvolle webshop of online onderneming dan kan het interessant zijn om te weten wat deze daadwerkelijk waard is. Op internet bestaan talloze websites die de waarde van uw website bepalen aan de hand van de hoeveelheid backlinks of clicks. Daarnaast worden de grootte, leeftijd, inhoud en het aantal bezoekers aangeduid als de waardebepalende factoren van websites en webshops. Deze factoren zijn belangrijk, maar waar het daadwerkelijk om gaat is de toekomstige verdiencapaciteiten van uw onderneming in combinatie met ondernemingsrisico’s en de vermogenspositie.
Er zijn een aantal waarderingsmethoden die toegepast kunnen worden bij de bepaling van de waarde van uw onderneming. Voor snelgroeiende ondernemingen zoals webshops is de toekomstige kasstroom de meest objectieve maatstaf om de waarde van de onderneming te bepalen, omdat op die manier het toekomstig potentieel wordt opgenomen in de waardebepaling. De waarderingsmethode die dit principe het meest waarborgt is de Discounted Cash Flow methode (DCF).
Vanwege de onzekerheid over de toekomstige prestaties bij webshops en online ondernemingen worden meerdere scenario’s doorgerekend op basis van verschillende bezoekersaantallen, conversieratio’s en andere bepalende factoren. Dit leidt uiteindelijk tot een evenwichtige waarde van de onderneming.
De volgens de DCF methode verkregen waarde vormt het uitgangspunt bij de onderhandelingen over de prijs. De waarde en prijs van een onderneming kunnen verschillen. Dit is afhankelijk van diverse factoren zoals tijdstip, context, verwachte geldstromen, synergiën en het type koper. Ondanks de verhalen die de ronde doen over de verkoop van online ondernemingen tegen astronomische bedragen, zijn de reeds behaalde resultaten en het track record van de onderneming wel degelijk van belang voor de waarde en prijs van de onderneming.
Match Plan heeft verscheidene webshops en online ondernemingen gewaardeerd. Hierbij is een gedegen kennis van zowel de onderneming als markt van belang om de juiste inschattingen te maken. Naast een goede organisatiestructuur, management, adequaat financieel beheer, personeelsbeleid, distributie en marketing zijn er een aantal specifieke factoren die mede bepalend zijn voor het succes van een online onderneming: