Interview met Martin Bakker over de verkoop van Speel-Inn & Jump-Inn kinderopvang

De Speel-Inn en Jump-Inn kinderopvang organisatie is in 2003 opgericht en door de jaren heen uitgegroeid tot een organisatie met ruim 120 medewerkers, 7 locaties in Noord-Holland en 1 in Utrecht. De organisatie biedt onder ‘Speel-Inn’ kinderdagverblijf en onder ‘Jump-Inn’ buitenschoolse opvang aan. Afgelopen jaar besloot eigenaar Martin Bakker om de organisatie vanwege gezondheid redenen te gaan verkopen. Hij koos ervoor om zich hierbij te laten begeleiden door Match Plan. Oktober 2019 heeft de overdracht plaats gevonden aan de nieuwe eigenaar en daarmee is het verkooptraject formeel afgerond. Wij hebben Martin gevraagd hoe hij de verkoop en de begeleiding van Match Plan heeft ervaren.

Hoe bent u in aanraking gekomen met Match Plan?

Via internet, ik ben heel bewust online gaan zoeken. Ik wilde graag een overname adviseur hebben die bekend was met de kinderopvang branche. Zo kwam ik bij Match Plan uit.

Waarom koos u voor Match Plan?

In eerste instantie dus door de ervaring binnen de branche. Toen ik verder ging informeren las ik veel positieve ervaringen met Match Plan. Aan de hand daarvan heb ik Erik Smidt (partner bij Match Plan) gebeld om ook een gevoel bij de persoon te krijgen, dat voelde goed en ik heb toen direct een afspraak gemaakt voor een persoonlijk oriëntatiegesprek. Eigenlijk was mijn idee om met een aantal verschillende overname adviseurs te gaan praten. Maar aan het oriëntatiegesprek met Erik hadden mijn vrouw en ik een dusdanig positief gevoel overgehouden dat we direct besloten niet meer verder te zoeken en voor Match Plan te kiezen.

Waarom besloot u om Speel-Inn te verkopen?

Vanwege mijn gezondheidssituatie.

Hoe lang heeft het totale overnametraject geduurd?

Het gehele traject heeft vanaf het eerste oriënterende gesprek tot de uiteindelijke overdracht bij de notaris ongeveer een jaar geduurd.

Wat voor bijzonderheden speelden er tijdens het traject en hoe zijn deze opgepakt?

Ik wilde het niet aan iedereen verkopen. En eigenlijk was het ook wel een proces voor mij persoonlijk. Eerst moest ik zo ver komen dat ik het ook echt wilde gaan verkopen. Zeker aan het begin van het traject twijfelde ik en wierp ik mijzelf allerlei barrières op. Een van die barrières was bijvoorbeeld dat ik minimaal een bepaald bedrag voor de organisatie wilde hebben, anders wilde ik het niet verkopen. Dat was achteraf gezien misschien niet geheel reëel en dus meer een barrière voor mij zelf aangezien ik in mijn hoofd nog zo ver moest komen dat ik het echt ging verkopen. Match Plan heeft toen de onderneming gewaardeerd. Die waarde kwam goed overheen met hetgeen dat ik in mijn hoofd had en aan de hand daarvan heb ik besloten om de organisatie daadwerkelijk te verkopen.

In het traject zijn er voor mij verder geen bijzonderheden geweest. Ik kan ook oprecht geen verbeterpunten voor Match Plan verzinnen. Wat mij absoluut in positieve zin is opgevallen is dat Erik en Justien van Match Plan rekening hielden met mijn persoonlijke fysieke situatie. Ik begreep dan achteraf dat ze bijvoorbeeld bepaalde zaken al rechtstreeks met mijn accountant of financieel directeur hadden geregeld. Dan zeiden ze tegen hen; ik vraag dit graag rechtstreeks aan jou want anders belasten we Martin onnodig zwaar en dat lijkt ons niet zo goed. Ik heb dit zeer gewaardeerd.

Zou u Match Plan aanraden bij vrienden en bekenden? Zo ja, waarom?

Ja absoluut! Ze denken met je mee, zijn proactief, komen afspraken na en het zijn daarnaast ook nog eens hele prettige mensen in de omgang. Wat ik ook goed vond is dat ze aangaven wanneer ze het niet met mij eens waren en mij dus niet naar de mond praatten. Waarom ze het dan niet met mij eens waren onderbouwden ze dan concreet, dat vind ik gewoon top.

Hoe zou u Match Plan in 3 begrippen omschrijven?

Inlevingsvermogen, afspraken nakomen, verstand van zaken.

Wat is de meerwaarde van Match Plan bij het adviestraject?

Ze hebben veel verstand van zaken en daardoor ook heel veel zorgen bij mij weggenomen, dat is voor mij heel belangrijk geweest. Ook mijn accountant en voormalig financieel directeur waren zeer te spreken over de samenwerking met Match Plan.

Is er nog iets dat u andere ondernemers wilt meegeven bij de verkoop van hun bedrijf?

Dat is natuurlijk ook heel persoonlijk. Maar wat ik zelf zou willen meegeven is dat je de knoop moet doorhakken en daarna er ook vol voor moet gaan en niet meer in je hoofd terugkrabbelen of twijfelen. Als je eenmaal de beslissing hebt genomen moet je het gaan zien als een commercieel traject en proberen er niet te emotioneel in zitten. En verkoop je organisatie alleen aan iemand waar je een heel goed gevoel bij hebt. Na het zetten van je handtekening ben je niet direct van elkaar af, dus luister daarbij heel goed naar je gevoel.

Wat heeft u na de verkoop van uw bedrijf gedaan?

In eerste instantie moest ik nog wat zaken afronden en als adviseur ben ik nog steeds voor Speel-Inn beschikbaar. Maar vanwege mijn gezondheid probeer ik nu vooral goed tot rust te komen.

Beoordeling: een 10

Match Plan is trots Speel-Inn te hebben begeleid bij de overname. De beoordeling van Speel-Inn aan Match Plan spreekt: ”Wij zijn zeer tevreden met het resultaat, maar nog belangrijker is dat wij ons al die tijd enorm gesteund voelden. Jullie hebben heel veel zorgen weggenomen.”, zo luidt de onafhankelijke beoordeling op Klantenvertellen.nl die met een 10 wordt bekroond.

Match Plan overnamespecialist in de kinderopvang

Match Plan is specialist op het gebied van overnames binnen de kinderopvang branche. Zo heeft Match Plan naast de Speel-Inn organisatie eerder al onder andere kinderopvangorganisatie Dikke Deur en kinderopvangorganisatie NulVier begeleid bij een overnametraject.

Heeft u ook een koop-, verkoop- of waarderingsvraagstuk in de kinderopvang en wilt u eens vrijblijvend in gesprek met een van de adviseurs van Match Plan? Neem dan contact op via 070 324 4103 of stuur een e-mail naar info@matchplan.nl.

Deel met uw netwerk

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel.